ورطة في الزمالك بعد فشل صفقة أحمد سليمان

الصفقة الجديدة طلعت فنكوش صورة صفقات الزمالك الجديدة بنتايك وعمر فرج ومحمد حمدي وميشالاك

“طلع فنكوش وجوميز استبعده من السوبر الأفريقي”.. فسخ عقد صفقة الزمالك الجديدة.. وخناقة قبل مباراة الأهلي

“فسخ عقد الصفقة الجديدة.. وخروجه من مباراة السوبر”.. ورطة في الزمالك بعد رفض المدرب اللاعب الأجنبي

“ميقدرش يلعب قدام الأهلي.. افسخوا عقده”.. كواليس فسخ تعاقد صفقة الزمالك الجديد واستبعاده من مباراة السوبر

الزمالك اتعاقد مع 5 صفقات جديدة قبل مباراة السوبر الأفريقي عشان يكونوا موجودين قدام الأهلي.. لكن المفاجأة فجرها مدرب الفريق البرتغالي جوزيه جوميز اللي رفض لصفقة اللي طلعت فنكوش.. وقال عليها دي متنفعش تلعب قدام الأهلي واستبعده من قائمة الفريق المشاركة في السوبر الأفريقي اللي هيتلعب في السعودية.

والمفاجأة كمان إن المدرب طلب الإدارة تفسخ عقد اللاعب قبل ما يشارك مع الفريق في أي مباراة رسمية.. مين هو اللاعب ده؟.. وليه جوميز خد قراره وقال عليه مينفعش؟.. والكابتن حسين لبيب عمل أيه؟.. ده اللي هنعرفه مع بعض في “عرب 22”.

إدارة الكابتن حسين لبيب تعاقدت مع 5 صفقات عشان تدعم الفريق في بطولة السوبر الأفريقي قدام الأهلي.. وهما المغربي محمود بنتايك الظهير الأيسر، والفلسطيني عمر فرج المهاجم، ومحمد حمدي لاعب إنبي والباك الشمال والمهاجم السنغالي الشاب سيدي ندياي والجناح البولندي كونراد ميشالاك.

لكن الصفقات دي مش عاجبه المدرب جوزيه جوميز وده اللي كشفه الإعلامي أمير هشام اللي فجر مفاجأة عن طلب مدرب الفريق بفسخ عقد اللاعب المغربي وخروج من قائمة الزمالك المشاركة في مباراة السوبر الإفريقي قدم الأهلي اللي بتضم 20 لاعب رغم قيد اللاعب بقائمة الفريق المشاركة في الكونفدرالية.

محمود بنتايك الزمالك قيده في قائمة الإفريقية وليه الحق في لعب مباراة السوبر الإفريقي.. لكن جوزيه جوميز رفض تواجد اللاعب ضمن القائمة النهائية اللي هتخوض المباراة. عشان مش مقتنع بقدرات وإمكانيات محمود بنتايك، ومش عايزه يستمر معاه في الفريق.. وقال للزمالك مشوه.

أمير هشام قال: “المدرب البرتغالي قرر استبعاد بنتايك من قائمة مباراة السوبر الإفريقي، واللاعب لن يشارك أمام الأهلي في هذا اللقاء، واللي هيكون موجود في الجبهة اليسرى هو محمد حمدي”.

موقف جوميز من محمود بنتايك.. أجبر إدارة الزمالك على التحرك بشكل سريع للتعاقد مع محمد حمدي، والموافقة على جميع شروط نادي إنبي لحسم الصفقة قبل غلق القيد لمباراة السوبر الإفريقي.. وده اللي ممكن يفسر للجماهير سبب قبول الإدارة بالصفقة.

بنتايك اتكلم عن هدفه ورغبته في اللعب مع ناديه الجديد وقال: “أنا أعرف كل لاعبي الزمالك من خلال المباريات الإفريقية.. ودونجا وعمر جابر وشيكابالا هم أول ناس استقبلوني في النادي.. وجاتلي رسائل دعم كثيرة من جماهير نادي الزمالك وأعدهم بالمنافسة على كل الألقاب”.

“وأسعى للتتويج مع الزمالك بأول بطولة مع الفريق والفوز بالسوبر الإفريقي وإدخال الفرحة على جماهير نادي الزمالك”.

محمود بنتايك أول صفقات الزمالك الصيفية ومن مواليد 30 أكتوبر 1999، في الدار البيضاء بالمغرب، وبدأ مشواره في كرة القدم مع نادي جمعية الشباب في الدار البيضاء، اللي شارك معاه في دوري القسم الرابع سنة 2019.

النقلة الكبيرة في مشوار بنتايك كانت سنة 2022.. لما انتقل لفريق الرجاء المغربي في أغسطس 2022.. واستمر مع الفريق لمدة موسم واحد.

ولعب بنتايك مع الرجاء البيضاوي 37 مباراة في مختلف البطولات.. تمكن فيهم من تسجيل هدفين وقدم 4 تمريرات حاسمة.. وبعدها انتقل لفريق سانت إتيان الفرنسي.. واحد من أندية دوري الدرجة الثانية الفرنسية في أغسطس 2023، مقابل 600 ألف يورو.

وشارك اللاعب المغربي مع الفريق الفرنسي في 23 مباراة.. تمكن خلالها من تسجيل هدف وصناعة آخر.. وتبلغ القيمة التسويقية للاعب 400 ألف يورو حسب موقع ترانسفير ماركت العالمي.

وبكدا اللاعب ممكن يفسخ عقده أو يمشي في فترة الانتقالات الشتوية خصوصا أن فيه كلام عن خروج أحمد فتوح من القضية اللي متورط فيها.. وبكدا يبقي متاح للعب في الدور التاني من الموسم.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى